tiistai 9. huhtikuuta 2013

Peloista

Minun pitäisi päästä viikottain ultraan, jotta pystyisin pitämään pelkoni jotenkin kurissa. No, siihen ei toki ole mahdollisuutta, joten on pakko pärjätä näillä eväillä mitä minulla on. Huomenna tulee viikko edellisestä ultrasta ja nyt taas olen jo varma, että sisälläni ei ole enää elämää. Onneksi torstaina pääsen neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Pahoittelen, että tekstit ovat tällaisia, mutta minun on johonkin näitä pelkojani saatava purkaa. En tahdo vaivata niillä niitä muutamia ihmisiä, jotka asiasta tietävät. Onneksi neuvolantäti on mahtava. Minulla on aikoja jopa hieman vajaa parin viikoin välein, että pääsen sydänääniä kuuntelemaan. Eilen soittivat synnytyssairaalasta ja laittoivat jo pinon aikoja kesälle. Minun teki mieli sanoa, että miksi nyt jo näitä annatte, eihän sitä tiedä pääsenkö koskaan sinne asti. Minua pelottaa, että en pääse noita aikoja käyttämään. Haluan päästä rakenneultraan asti, kontrolliultraan ja kaikkeen muuhun. Mitä jos en pääse? Koko ajan ajattelen vain huonointa vaihtoehtoa. Vitamiinit ovat lopussa. Ajattelen, että ostan lisää vasta neuvolan jälkeen, jotta tiedän onko enää syytä miksi niitä söisin. Jotenkin taikauskoisesti uskon, että jos iloitsen liian aikaisin, niin jotain pahaa tapahtuu. Että jos kuvittelen syksyllä saavani uuden lapsen, sitä ei silloin tule. Jos ostaisin äitiyshousut, maha lakkaa kasvamasta. Lista on ihan loputon. En halua puhua raskaudestani kenellekään (en toki ole yleisesti tästä vielä kertonutkaan, kerron vasta sitten kun on pakko) mutta ne muutamat, ketkä tietävät, heidän kanssaan välttelen aihetta. Ikäänkuin en raskaana olisikaan. Ohitan kysymykset tai vaihdan puheenaihetta. Niinkuin aikaisemminkin olen todennut, ei menetys olisi varmasti yhtään sen helpompi vaikka hieman hölläisin näiden pelkojeni kanssa. Mutta nyt sen jotenkin käsittelee niin, että on parempi olla kun koko raskautta ei olisikaan, vaikka toisaalta se pyörii mielessä ihan koko ajan. Voi kun sen pystyisikin pistämään kokonaan sivuun, edes muutamaksi viikoksi. Kuten aiemmin laitoin, analysoin tuntemuksiani ihan liikaa. Pientä tiputtelua esiinty yhä vielä välillä, ei joka päivä, mutta kun sitä ilmaantuu, tuntuu että hengitys pysähtyy. Kuvittelen omavani kaikki mahdolliset tulehdukset, jotka voivat aiheuttaa keskenmenoa. Millä ihmeellä sitä osaisi hieman rentoutua ja jättäytä virran vietäväksi. Mitään kun en pysty itse tekemään. Aiheuttaakseni mitään tai estää mitään tapahtumasta.

Suukkoja kaunis enkelini. Voi kuinka toivonkaan että olisit täällä.

8 kommenttia:

  1. Voimia. Kyllä ne pelot varmasti hieman lievittyvät ajan kanssa <3 Tai itse olen jotenkin tottunut kuukausien myötä vähän paremmin elämään niiden kanssa juuri siksi, että mitään en asialle voi tehdä (silti välttelen joitakin juttuja myös, vaikken oikeasti usko sillä olevan mitään merkitystä). Ei pelot tietysti täysin mihinkään ole kadonnut, mutta ei ne onneksi nyt ole jatkuvasti mielessä (vaikka kai mielialaan ja jaksamiseen vaikuttavatkin)
    Onhan tällaiset pelot kai osin eräänlaista surutyötä myös: pelkäämme usein eniten sellaista, minkä olemme jo kokeneet.
    Haleja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen itselleni myös uskotellut, tai oikeastaan luvannut itselleni että kunhan pääsisin tästä muutaman viikon eteenpäin, tämän alun yli niin sitten en anna pelkojen enää niin hallita. Toki helppohan se nyt on niin ajatella... Haleja Kisu <3

      Poista
  2. Pahoitteluni että olen jättänyt kommentoinnin, käyn täällä kyllä kurkkailemassa ajatuksiasi lähes päivittäin mutta jostain syystä en ole saanut mitään sanottua. Olen niin onnellinen puolestasi. Ja kai vähän kateellinenkin, sen vuoksi että sisälläsi kasvaa pieni ja ihana, minun aikani ei ole vielä, sillä olen "avannut padot" syyskuisen vuoksi vasta nyt. En tiedä miksi se kesti näin kauan, terapeuttini mielestä shokkivaihettani kesti näin kauan :/ Mutta haaveilen uudesta raskaudesta, sitten kun aika tuntuu oikealta <3 Pystyn hyvin samastua tuntemuksiisi, kuvittelisin itsekin toimivani juuri noin, etten uskalla ostaa vitamiineja tai housuja, aivan kuin sillä olisi jotain taikavaikutuksia.

    Naapurini kertoi olevansa raskaana, laskettu aika samoihin aikoihin kuin minulla viime vuonna. Raskasta seurattavaa :(

    Kaikkea hyvää sinulle <3

    Elina

    VastaaPoista
  3. Ihana kuulla susta Elina! Olenkin monesti miettinyt mitä sulle mahtaa kuulua. Tiedätkö, että mäkin olen yhä kateellinen kaikille raskaana oleville. Jotenkin en osaa ajatella, että oikeasti itsekin ainakin toistaiseksi myös olen. En juurikaan seuraa raskaana olevien blogeja, koska pelkään että he pääsevät maaliin asti ja minä en. Oikeasti en haluaisi raskaudestani edes kirjoittaa, mutta koska vielä vaikeampi siitä on kenelläkään puhua niin tulee peloista ja tuntemuksista väkisinkin purkauduttua tänne, tuttuun ja turvalliseen pahan olon kaatopaikkaani.

    Aurinkoista ja lämpöistä kevättä Elina!

    VastaaPoista
  4. Voi miten toivoisin että voisin sanoa että kaikki menee hyvin, älä turhaan pelkää. <3
    Voin ehkä aavistaa osan tunteistasi, vaikkei meillä ole kokemusta kuin vain kahdesta (peräkkäisestä) keskenmenosta, mutta kyllä se pelko vaan piti tiukasti otteessaan pitkälle seuraavassakin onnistuneessa raskaudessa. Ei silloin oikein vielä rakenneultrassakaan uskaltanut toivoa onnellista loppua.
    Toivon niin koko sydämestäni että kaikki menee hyvin. <3

    VastaaPoista
  5. Kiitos kommentistasi. Niin minäkin toivon <3

    VastaaPoista
  6. onko kaikki hyvin? miksi hiljaisuus :/

    VastaaPoista
  7. Pahoittelut hiljaisuudesta. Yritän tänään päivittää kuulumiset.

    VastaaPoista

Kommenttisi on arvokas, kiitos!