tiistai 20. elokuuta 2013

Vauva

Eilen otin syliini pienen, hieman vajaa kolmikuisen vauvan. Ihan itse, omasta tahdostani. Ensimmäinen vauva pikkusiskon kuoleman jälkeen. Olin pelännyt, olin vältellyt. Kun saavuin ystäväni luokse ensin välttelin vauvaa. En katsonut edes päin. Sitten katsoin. Ja otin syliin. Turhaa olin vältellyt ja pelännyt. Suloinen, ihana pieni poika. Jonkun toisen lapsi. Ei minun, ei pikkusisko. Hetken sylittelin  ja sitten annoin pois. Malttamattomuus kasvoi, haluaisin jo omani syliin. Jos siinä olisi pieni paremmassa turvassa kuin kohdussani, sydämeni alla.

Viikonloppuna päädyin ensimmäisen kerran päivystykseen. Kutinat kasvoivat ja mieleni ei saanut rauhaa. En olisi pystynyt odottamaan edes yhtä päivää kontrolliverikokeisiin. Soitin ja en itkultani meinannut saada asiaani sanottua. Olin varma että vauvani tekee kuolemaa. Onneksi siellä ymmärtävät. Ottivat verikokeet päivystyksessä, olin tunnin käyrillä ja lääkäri ultrasikin vielä. Kaikki hyvin. Ihmeteltiin mistä kutina voi johtua, vaikka arvot eivät ole nousseet. Varmuuden vuoksi otettiin vielä tänään uudelleen. On vaikeaa olla näiden pelkojen kanssa. Itsellä kynnys pyytää apua on aina ollut korkea. Sunnuntaina istuin puhelin kädessä yli puolitoistatuntia ennen kuin soitin. Ajattelin että pitävät ihan idioottina. Mutta kaikki sanoivat moneen kertaan, että aina saa soittaa, aina saa tulla käyrille. Minulla on ihan oikea syy, yhteyttä otetaan pienemmistäkin. Ei anneta pelolle yliotetta. Silti se on aina niin vaikeaa.

Seuraavat kolme viikkoa elän viime vuotta. Seuraavat kolme viikkoa olivat pikkusiskon viimeiset. Viime vuonna juuri nyt, hepatogestoosi sai vallan ja jouduin osastolle ensimmäisen kerran.Tunnustelen liikkeitä ihan koko ajan ja toivon niin hirveästi ettei viime vuosi toista itseään.

Suukkoja rakas taivaantyttö. Täytät taas äidin mielen ihan kokonaan.

6 kommenttia:

  1. Minuakin edelleen ahdistaa ajatus muista vauvoista. Mutta olen huomannut että se on vain se ajatus. Kun rohkeasti kohtaan heidät niin se ei enää tunnukaan niin pahalta. Koska muut vauvat eivät kuitenkaan ole tyttäreni, eivät edes muistuta häntä.

    Ja muuten, samaa olen sanonut monta kertaa; haluaisin pian tämän toisen vauvan syliini. Turvaan. Tuntuu että mahassani hän ei ole niin turvassa.

    Halauksia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin oikeastaan ihan yllättynyt kuinka kivutonta se oli. Se on ollut tosiaan vain se ajatus. Eihän siinä vieraassa vauvassa ole mitään "omaa".

      Ei enää kauaa... Kohta meilläkin on nämä omat <3

      Poista
  2. Hei
    Kirjoitin jo aijemmin kun olin raskaana.
    Nyt minulla on kuukauden ikäinen rinsessa.
    Sinua varmasti valvotaan nyt tarkemmin ja pelkosi otetaan tosissaan.
    Toivon sydämmestäni että saat pienen rinsessasi turvallisesti syliisi.
    Taru ja Nökkönen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Taru, kyllä seuranta on tarkkaa ja pelot otetaan tosissaan. Itsestä vain tuntuu, että höyryää ihan turhasta kun vielä kaikki on kuitenkin hyvin. Mutta ei sitä halua jäädä jossittelmaan jos jotain kuitenkin...

      Kovasti onnea omasta pienestä!

      Poista
  3. <3 oon niin ollut samassa tilanteessa.... Nyt pähkinämme on 1,5 vuotias.... Tuntui kyllä että ne viimeiset pelon täyttämät viikot kestivät ainakin saman mitä nyt tämä yli vuosi on kulunut nuoren herran syntymästä.... Hirmuisesti tsemppiä!! Kohta teillä on vauveli sylissä eikä siitä mene kauaakaan kun se ei enää siellä pysy... ( meidän "vauva" kiipeilee joka paikkaan eikä pysy yhtään paikallaan.... )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi <3

      Tuntuu tosiaan, että päivät laahaavat eteenpäin NIIIN hitaasti... Mutta on se vaan yritettävä uskoa, että pian hän on täällä. Huutavana meidän sylissämme (ainakin sen pienen hetken ;) )

      Poista

Kommenttisi on arvokas, kiitos!